Jakie są rodzaje dostępnych opon?

Jakie są rodzaje dostępnych opon?

Opona to coś więcej niż gumowy pierścień wypełniony powietrzem. Jest to złożona konstrukcja, która może sprostać wielu wyzwaniom. W tym rozdziale omówimy różne rodzaje opon dostępnych na rynku oraz korzyści, jakie oferują one kierowcom pojazdów.

Istnieją dwa główne elementy, które odróżniają różne typy opon: mieszanka gumowa i wzór bieżnika. Zależą one od środowiska i warunków, w jakich opona jest użytkowana. Najlepsze opony do Twojego samochodu osobowego lub ciężarowego zapewnią najlepsze prowadzenie i trakcję.

Opony letnie

Do produkcji opon letnich stosuje się specjalne mieszanki gumowe. Oferują one doskonałą przyczepność i właściwości jezdne zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni w wyższych temperaturach. Są również mniej hałaśliwe i mają niższy opór toczenia.

Opony letnie mają prostszy wzór bieżnika niż opony zimowe. Mniej jest rowków odprowadzających wodę, dzięki czemu opony mają lepszy kontakt z nawierzchnią drogi. Osiągi pojazdu na suchej nawierzchni latem są lepsze dzięki doskonałej trakcji i hamowaniu.

Te same elementy, czyli unikalna mieszanka gumowa oraz prosta rzeźba bieżnika, sprawiają, że opony letnie nie nadają się do jazdy w warunkach zimowych. Bieżnik staje się zbyt twardy, aby poradzić sobie ze śniegiem i lodem, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza.

Opony zimowe

Opony zimowe zapewniają niezrównaną przyczepność na drogach pokrytych śniegiem i lodem, a także na drogach mokrych w niskich temperaturach.

W oponach zimowych mieszanka bieżnika zawiera więcej naturalnej gumy. Nie twardnieje ona w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza. Dlatego opona pozostaje elastyczna i sprężysta w niskich temperaturach, co pomaga skrócić drogę hamowania.

Bieżnik posiada głębsze klocki, które wbijają się w śnieg i lód, zwiększając przyczepność. Opona zimowa posiada lamele, które odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, zmniejszając prawdopodobieństwo poślizgnięcia się na warstwie przy dużej prędkości.

Opon zimowych nie należy zakładać latem. Mieszanka jest zbyt miękka, aby używać jej na suchym asfalcie i będzie się szybciej zużywać. Ze względu na wyższe opory toczenia mieszanki, hałas na drodze i zużycie paliwa wzrosną.

Opony całoroczne

Obecnie nie ma opony, która byłaby w stanie poradzić sobie w każdych warunkach pogodowych. Jak już wspomnieliśmy, opona letnia ma słabą przyczepność na śniegu, a opona zimowa jest bardzo zła na gorącym asfalcie. Te skrajności może nieco zamaskować opona całoroczna. Opona całoroczna może być właściwym wyborem, jeżeli mieszkasz w regionie, w którym temperatury zimą i latem są umiarkowane, lub w mieście, w którym odśnieża się ulice.

Opona całoroczna łączy w sobie najlepsze cechy opon letnich i zimowych, stanowiąc rozwiązanie hybrydowe, które łączy w sobie najlepsze cechy obu rodzajów opon. Nie można jej porównywać z oponami zimowymi lub letnimi pod względem specyficznego przystosowania do warunków zimowych i letnich. Opona całoroczna to kompromis, który jest odpowiedni dla kierowców, którzy nie spodziewają się jazdy w ekstremalnych warunkach pogodowych.

Opony umożliwiające jazdę po przebiciu (RunOnFlat)

Opony RunOnFlat to jedno z najważniejszych osiągnięć w przemyśle motoryzacyjnym od czasu pojawienia się opony pneumatycznej lub zastąpienia opon diagonalnych radialnymi. Jest to rozwiązanie rewolucyjne. Opony runflat są w pełni funkcjonalne w przypadku przebicia, nagłej utraty ciśnienia lub innej sytuacji awaryjnej.

Mocna i gruba ściana boczna pozwala na utrzymanie funkcjonalności opony przez długi czas po przebiciu. Z reguły na oponie typu run-flat można przejechać 80 km. Opony takiej nie da się naprawić i należy ją jak najszybciej wymienić.

Opony dla pojazdów z napędem 4×4

Opony 4×4 mają większy bieżnik niż zwykłe opony samochodowe. Bieżnik ma głębsze rowki i większe klocki. Ponieważ ich bieżnik szybko wypełnia się błotem, standardowe opony nie radzą sobie dobrze na błotnistym terenie. Koło zacznie się obracać w miejscu i głębiej wbijać w podłoże. Ponieważ elementy bieżnika opon 4×4 nie są zapychane przez materiał drogowy, mają one lepszą trakcję na nierównym terenie, takim jak błoto, trawa i śnieg.

Previous Co to jest mezoterapia igłowa?
Next Najlepsze plecaki szkolne - czym się kierować przy wyborze?

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Dzięki rowerzystom miasta Unii zyskują 111 mld euro rocznie

Jak wynika z danych Europejskiej Federacji Rowerzystów wkład finansowy rowerzystów w działalność gospodarczą w centrach miast i lokalnych sklepach Unii Europejskiej wynosi 111 mld euro rocznie. Według badania przeprowadzonego w Brukseli w 2012 roku, zamieniając samochód na rower,

Motoryzacja 0 Comments

Wypożyczanie samochodów

Takie rozwiązanie cieszy się coraz większą popularnością. Wiele osób decyduje się na wypożyczenie samochodu, na przykład gdy wyjeżdżają na wakacje, lub gdy udają się do odległego miasta. Na co należy

Motoryzacja 0 Comments

Ubezpieczyciele nadal tracą na komunikacyjnych polisach OC

O 25,7 proc. wzrosły w I półroczu wpływy towarzystw ubezpieczeniowych z tytułu składki na ubezpieczenia komunikacyjne cywilne (OC). To pierwszy tak wyraźny wzrost od lat. Jednocześnie wciąż rosną koszty ubezpieczycieli – wypłacone

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź